Beskrivelse

Gennom indre Sicilia mot Etna gir deg det beste av indre Sicilia pluss det Joniske hav, Etna og Taormina. Du starter i Caltanissetta og sykler i storslagent landskap østover på landeveier med liten trafikk mot Enna, Leonforte og Agira. Du nærmer deg langsomt Etna og sirkler rundt vulkanen på nordsiden før du starter oppstigningen. I stedet for sykkeltur kan man ta taxi opp på vulkansiden og guidet fottur der oppe. Siste dagen sykler du til Taormina, som nok er Sicilias mest kjente turistattraksjon.

GJENNOM INDRE SICILIA MOT ETNA.

DAG 1. ANKOMST

Du ankommer flyplassen i Catania eller Palermo og kjører med rutebuss eller tog til Caltanissetta. Her tar du inn på en hyggelig B&B. Det blir så utdelig av sykler med utstyr samt kart og beskrivelse. Om kvelden er det velkomstmiddag.

DAG 2. CALTANISSETTA–VILLAROSA–ENNA. 45 km

Om morgenen kan du proviantere på det lokale grønnsaksmarkedet (A strata a’Foglia). Deretter sykler du ut av byen nordover mellom drueranker, mandel- og olivenlunder. Det er bondegårder, markblomster og durumhveteåkre så langt øyet rekker. Utenlandske syklister vekker oppsikt, og mange vil gjerne prate med dere. Turen går østover mot byen Santa Caterina som også har en flott gamleby med gode barmuligheter. Så videre over Salsoelven forbi Villarosa mot Enna, der det blir innkvartering og overnatting på et hyggelig sted i gamlebyen.
Enna ligger ca. 1000 m.o.h. og kalles Sicilias utsiktspunkt. Romerne kalte den for ca. 2000 år siden ”Urbs Inexpugnabilis” som betyr ” by som er uinntagbar”. Du vil ha gode muligheter for middag på en av byens mange trattoriaer.

DAG 3. ENNA–ASSORO–AGIRA–REGALBUTO. 66 km

Dere sykler nedover de svingete bakkene fra Enna. Så forbi Nicolettisjøen og oppover igjen mot den lille byen Assoro. Denne ble grunnlagt for mange turen år siden og er kjent for San Leone basilikaen. Gode barmuligheter her. Videre østover gjennom et landskap preget av oliven-, mandel- og johannesbrødtrær. Du triller gjennom tettstedet Nissoria og videre østover gjennom storslagent landskap mot Agira. Denne byen ble grunnlagt lenge før Troia krigen, noen mener at det har bodd folk her i 30 000 år.. Muligheter for lunsj her. Om ettermiddagen sykler dere videre gjennom Regalbuto, som også er flere tusen år gammel. Det blir middag og overnatting på et hyggelig bondegårdshotell.

DAG 4.REGALBUTO–ADRANO-BRONTE–RANDAZZO. 55 km

Etter frokost sykler dere nedover bakkene mot Simetoelven. På andre siden ser du Etna reise seg. Du ser også byen Adrano med det normanniske slottet. Vulkanens bakker frister ikke umiddelbart, du sykler heller langs elven nordover. Den smale asfaltveien slynger seg mellom små gårder byget av lavasten, kaktursfiken, oliven- og mandeltrær. Etterhvert som du nærmer deg byen Bronte, blir det mer pistasjtrær. Pistasjer er hovednæringsvei her. Sicilia er det eneste stedet i Italia der det dyrkes pistasj, og de fra Bronte sies å være de beste. De kalles ”Det grønne gull”. Mulighet for lunsj på lokal trattoria. Om ettermiddagen går turen langs elven gjennom dalen nordover. Du er nå på nordøstsiden av Etna. Det går oppover og landskapet blir storslagent. I Randazzo kan du ta et besøk på en av byens gode barer. Denne byen er fra middelalderen og er den som er nærmest Etnas kratere, men den har aldri blitt ødelagt av utbrudd. Litt lenger opp på vulkansiden tar du inn på et hyggelig bondegårdshotell der det blir middag og overnatting.

DAG 5. CASALE DEL FEUDO–CASTIGLIONE DI SICILIA–LINGUAGLOSSA-MILO-ZAFFERANA ETNEA. 45 km

Du sykler på smale veier omgitt av tørrstensmurer i lava, drueplanter og oliventrær. Dette er et av de stedene på Sicilia som er mest berømt for olje- og vinproduksjon Du kommer frem til landsbyen Castiglione di Sicilia. Fenomenal utsikt herifra. Flott historisk sentrum med bar- og restaurantmuligheter. Dere fortsetter å sykle sydover. Veien går mellom drueeplanter, spesielt planten Nerello Mascalese som bl.a. brukes til å lage Etnas d.o.c. viner. Videre oppover mot 800-1000 m.o.h. kommer dere opp i hassenøtt-, kastagne- og eikeskog. Linguaglossa er kjent som utgangspunkt for ekskursjoner på nordsiden av vulkanen. Her har dere gode muligheter for lunsj. Videre sydover langs vulkansiden i ca. 800 meters høyde til du kommer til Milo, fjellandsbyen som lever av vinproduksjon, trelast og turisme. Videre sydover kommer du frem til Zafferana Etnea. Her starter oppstigningen til toppen av Etna og dere tar inn på Villa Rosa B&B i sentrum. www.etnabedbreakfast.com.Gode restaurantmuligheter i denne lille fjellandsbyen.

DAG 6.ZAFFERANA ETNEA–RIFUGIO SAPIENZA–ZAFFERANA ETNEA. 40 km

Etna er ca. 3350 meter høy. Den er Europea største og mest aktive vulkan. Dette er en flott og seig tur oppover vulkansiden på gode asfaltveier. Du sykler først gjennom et skogbelte, deretter kommer du opp i lavaørkenen. Veien går oppover mellom vulkanske bergarter fra forskjellige utbrudd. Ved Rifugio Sapienza på ca. 2000 m.o.h. slutter asfaltert vei. Mulighet for å sykle videre oppover på lavagrusveier, men det har de færreste krefter til. Helt på toppen kommer man sjelden, da den ofte er stengt av på grunn av fare. Etterpå sykler du nedover tilbake mot Zafferana Etnea igjen, der det sikkert blir en velforjent pause på bar. Overnatting på samme B&B som kvelden før.

DAG 7. ZAFFERANA ETNEA-SANTA VENERINA-TORRE ARCHIRAFI-GIARDINI NAXOS-TAORMINA. 40 km

Etter frokost sykler dere på smale asfaltveier nedover vulkansiden gjennom hyggelige små landsbyer mot det joniske havet. Dere sykler nordover langs stranden. Ved San Marcostranden kan dere ta dere en dukkert. Dere ser Taormina og Castelmola i det fjerne. Etterhvert kommer dere til Giardini Naxos og opp til Taormina. Denne lille byen er Sicilias mest kjente turistattraksjon med romersk teater, hyggelige gater, barer med upåklagelig utsikt til Etna m.m.

DAG 8. AVREISE

Tour score and score breakdown

3 / 10

Based on 1 reviews

Guest reviews are written by our customers after their tour of GJENNOM INDRE SICILIA MOT ETNA. Individuell sykkeltur fra Caltanissetta til Etna og Taormina..